Wczytywanie...
W ramach programu rozwoju czytelnictwa dzieci z Punktu Przedszkolnego „Czerwony
Kapturek” wzięły udział w zajęciach, podczas których wspólnie z nauczycielem dokonywały
klasyfikacji książek według ich rodzaju, w specjalnie przygotowanym wcześniej kąciku
czytelniczym.
Na początku nauczyciel zapoznał dzieci z dostępną w przedszkolu literaturą. Wśród
wybranych pozycji książkowych, oprócz nowości czytelniczych, znalazły się także książki i bajki
z biblioteczki przedszkolnej, po które (według wcześniejszej obserwacji nauczyciela) najchętniej
sięgały przedszkolaki.
W pierwszej kolejności dzieci, na podstawie własnych spostrzeżeń, przedstawiły najbardziej
charakterystyczne różnice pomiędzy książkami w wersji audio, a książkami w wersji papierowej.
Na prośbę nauczyciela wskazane dziecko wyodrębniło ze zgromadzonego zbioru bajki będące
audiobookami i umieściło w odpowiednim miejscu na regale.
Następnie dzieci korzystając z wiedzy przekazanej im podczas majowych zajęć w bibliotece
miejskiej starały się określić, czym są encyklopedie, jakie istotne informacje można w nich znaleźć
oraz jakie walory edukacyjne mali czytelnicy mogą wyciągnąć sięgając po literaturę
popularnonaukową. Dzieci wspólnie starały się odszukać takie pozycje książkowe wśród
zgromadzonej literatury, a najciekawsze z nich umieściły w biblioteczce w sali.
Kolejnym etapem było wybranie przez dzieci ich ulubionych książeczek i krótkich
opowiadań. Każda osoba została poproszona przez nauczyciela o uargumentowanie swojego
wyboru oraz wskazanie, czym kierowała podczas sięgania po wybraną pozycję książkową.
Najczęstszymi kryteriami wyboru była: kolorowa szata graficzna, ciekawe ilustracje, chęć poznania
nowych bohaterów danej książki oraz indywidualne zainteresowania dzieci.
Na koniec zajęć nauczyciel zachęcił dzieci, by każde z nich wypożyczyło do domu tą
pozycję książkową, która najbardziej je zaciekawiła. Na regale biblioteczki pojawił się plakat
z informacją „Weź mnie do domu”, którego celem jest przypominanie dzieciom o tym, że stale
mogą korzystać z dostępnego księgozbioru. Przedszkolaki z pełnym zaangażowaniem uczestniczyły
w tym etapie projektu, wykazywały dużą chęć współpracy, a także aktywność podczas realizacji
wyznaczonych przez nauczyciela działań.